Det finns en typ av nyhetsartiklar som aldrig blir de där kritsikt granskande nyhetstexterna vi helst vill att de ska vara: Upplage- och räckviddsundersökningarna.
På något sätt lyckas tidningarna alltid lyfta fram undersökningsresultaten till sin egen fördel och finns det motstridiga uppgifter så utelämnas gärna viss del av statistiken.
I veckan har Orvesto presenterat sin räckviddsundersökning, som görs tre gånger per år, och det har varit ganska underhållande att se alla de stora morgon- och kvällstidningarna vända ut och in på sig själva för att kunna vända statistiken till sin egen fördel. Låt mig ge er ett par exempel:
Svenska Dagbladet
SvD:s artikel om undersökningen har, den i och för sig ganska modesta, rubriken "Fler läser tidningar". Men i artikeltexten gör man klart att SvD verkligen är på frammarsch. Man har ökat räckvidden både på vardags- och söndagsupplagan och är den stockholmstidning som ökar mest. Men dessa siffror förutsätter att man jämför med samma period förra året. Jämför man istället med den undersökning som gjordes tidigare i år så visar det sig istället att räckvidden gått ner.
Metro
Metro gör utan att skämmas en halv sida om vilken förträfflig räckvidd tidningen har - "1 560 000 väljer Metro varje dag" (länk till pdf, riksupplagan). Och visst, de är störst, utan tvekan, men att de befinner sig i en nedåtgående kurva och har tappat cirka 50 000 läsare från samma tillfälle förra året nämns det inget om.
Göteborgs-Posten
Med rubriken "Göteborgs-Posten har fortfarande störst räckvidd" (läs mellan raderna tillägget "trots nedgången") vill GP säga läsarna (egentligen annonsörerna) att även om vi gått ner lite så har vi fortfarande störst räckvidd i närområdet. Man försöker också förklara nedgången med att årets andra mätning är den "ryckigaste mätperioden av alla, för där ingår sommarmånaderna". Exakt vad som menas med ryckigaste är oklart, men det behöver åtminstone inte betyda nedgång. Under både 2006 och 2007 var årets andra mätning den där GP hade störst räckvidd under året.
Till sist kan jag ju nämna att även GT och DN hade artiklar av denna typ, men att dessa ändå var relativt sanningsenliga, även om ingen av dem nämner att det är stor skillnad på dagens siffror jämfört med den räckvidd de hade 2004 (GT) respektive 2003 (DN). En kul reflektion i skillnaden mellan morgon- och kvällspress är också deras rubriker - GT:s svulstiga "Succé för GT.se" och DN:s mer nyktra "DN:s läsare fortsätter bli fler".
lördag 10 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar