torsdag 15 oktober 2009

Konsumentmakt, CSR-makt eller bara mediemakt?

Dole drar tillbaks sin stämningsansökan mot dokumentärfilmaren Fredrik Gertten som skildrat företagets oschysta personalförhållanden i filmen Bananas.

Som jag tidigare skrivit så har detta bland annat fått hamburgerkedjan Max att sluta använda Dole som leverantör och även de stora dagligvarukedjorna har uttryckt missnöje med fruktföretagets metoder.

Man kan inte låta bli att undra vad som blev den avgörande faktorn för Dole. Var det den massiva kritiken i massmedia, bojkotterna från företag eller missnöje från allmänheten som blev för mycket?

Finns det egentligen någon konsumentmakt eller är den helt beroende av att media nappar på och lyfter fram eventuella bojkotter? Skulle det räckt att kritiken förts fram på privata bloggar, på facebook och i diskussionsforum eller krävs det att etablerade medier förstärker budskapen för att uppmärksamhet ska väckas? Och hur stor betydelse hade Max agerande haft om inte pressen skrivit om det?

Hade varit mycket intressant att vara en fluga på väggen när beslutet att dra tillbaks stämningen diskuterades på Doles PR-avdelning och ledningsgrupp.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar