måndag 5 oktober 2009

Max CSR känns äkta!

Vanligtvis brukar företags CSR-deltagande vara av det mer ljumna slaget. Det är ju lätt att vara för och emot självklarheter. För källsortering. Mot barnarbete. För jämställdhet. Mot bröstcancer. Och så vidare.

Därför känns det väldigt positivt att se att hamburgerkedjan Max börjat bojkotta banankonglomeratet Dole. Detta efter att fruktföretaget stämt dokumentärfilmaren Fredrik Gertten för förtal för att han i filmen "Bananas" berättat om hur arbetare i Nicaragua stämt Dole för att använda gifter i produktionen.

Enligt DN gillar inte Max vd Richard Bergfors Doles agerande och tycker det är "för djävligt"(!) att de valt att stämma Fredrik Gertten istället för att föra en dialog. Och därför slutar de att använda Doles fruktsallader och väljer istället ett svenskproducerat alternativ.

Tänk om fler företag röt till på det här viset! Då skulle inte deras sociala patos kännas så glättigt och tillrättalagt utan faktiskt som en värdering som satt i väggarna. Tänk på det, ni andra...

0 kommentarer:

Skicka en kommentar