Riksdagens talman Per Westerberg (M - såklart) fick spel och kallade tilltaget för "oacceptebelt" och krävde att reklamfilmen skulle tas bort från Youtube. Detta blev givetvis en stor nyhet på söndagskvällen, som av hävd är en dag präglad av nyhetstorka, och Bodström fick förklara sig i svt:s Agenda.
Som ett brev på posten kom idag den obligatoriska pudeln. Bodströms förlag, Norstedts, ber offentligt om ursäkt för att man brutit mot Riksdagens regler och meddelar att man tänker ta bort filmen från webben. Suck...
Det går verkligen inflation i pudlarna nuförtiden. Både politiker och företag har tagit PR-konsulternas råd på fullaste allvar och ber, utan någon som helst urskiljning, offentligt om ursäkt vid minsta lilla felsteg. Allt för att vara "proaktiva" och "själva sätta agendan".
Men varför gör Norstedts en pudel för en sådan bagatell? Vad är det man är rädd ska hända? Konsumenterna kommer ju knappast tänka "Ja Norstedts tänker jag då aldrig köpa några fler böcker av efter den där plenisalsincidenten. De är ju i princip terrorister!". Egentligen borde ju förlaget marknadsavdelning jubla - deras taffliga reklamfilm (och Bodströms deckare) hade ju aldrig fått sådan uppmärksamhet om man inte tänjt lite på reglerna.
Men för säkerhets skull så gör man offentlig avbön. För nu när pressen börjat tröttna på Anna Anka så vet man ju aldrig vart drevet går härnäst.
Läs även andra bloggares åsikter om Thomas Bodström, Idealisten, Norstedts
0 kommentarer:
Skicka en kommentar