Varor som skyltas som KRAV-märkta i matbutikerna säljer sämre, kan man läsa på Göteborgs-Postens webb. Tydligen är det så att konsumenterna redan bestämt sig för om de ska köpa KRAV-produkter eller inte och sedan följer man detta undermedvetet oavsett vilken produkt det är.
Detta enligt forskare på Handelshögskolan och Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm.
Men det som jag tycker är intressant med detta är egentligen inte nyheten i sig (man ska ju inte ska lägga allt för stor vikt vid en enskild undersökning) utan var detta avslöjande presenteras. Det är nämligen i tv-programmet REA - ett konsumentprogram för barn som sänds på SVT:s Barnkanalen - som forskningsresultaten presenteras.
Inget för att förringa kvaliteten på REA, men visst är det talande att det är i ett barnprogram och inte SVT:s andra konsumentprogram som detta presenteras. Indirekt sänder det ju signalen att det bara är barn och ungdomar som bryr sig om miljöfrågorna.
Och är det så så är det ju inte konstigt om det inte köps så mycket KRAV-märkt - det är ju vi vuxna som sitter på kulorna.
tisdag 27 oktober 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar