onsdag 20 januari 2010

New York Times lyckas knappast

Nästa år ska den välrenommerade dagstidningen New York Times börja ta betalt för webbnyheter, skriver bland annat SVD. Att den amerikanska pressen är i kris är ju ingen nyhet, men att de är så här desperata trodde jag inte. Att plötsligt börja ta betalt för tjänster i en bransch där "gratis är gott" tidigare varit comme il faut är ju högst riskabelt.

Så detta borde ju vara dömt att misslyckas. Konkurrensen från gratisalternativ är överväldigande och med tanke på hur få amerikaner som är intresserade av att köpa dagstidningar i pappersform så lär detta knappast falla gemene jänkare i smaken. Att tidningen dessutom redan för fem år sedan testade att ta betalt för visst material men sedan skrotade systemet talar ju sitt tydliga språk, kan man tycka.

Men troligtvis ser New York Times sig som pionjärer - dock med en stark önskan om att fler nyhetsmedier ska gå i deras fotspår. Tidningen beskriver tilltaget som ”ett steg som debatteras i hela branschen och som nästan alla stora tidningar hittills har varit rädda att ta”.

Och de måste ju få en betydande del av branschen att följa efter, för annars blir konkurrenterna som inte tar betalt snabbt kundernas nya favoriter. Och annonsörerna kommer inte vara långt efter.

1 kommentar:

  1. Här står det lite mer om hur det ska gå till: http://www.nytimes.com/2010/01/21/business/media/21times.html?src=twt&twt=nytimesglobal

    "Starting in early 2011, visitors to NYTimes.com will get a certain number of articles free every month before being asked to pay a flat fee for unlimited access. Subscribers to the newspaper’s print edition will receive full access to the site without extra charge."

    Jag är också väldigt skeptisk till det här. Man vänjer sig som sagt snabbt vid att gratis är gott.

    SvaraRadera