fredag 8 januari 2010

Hur står det till med etiken egentligen?

I tider då det är allt svårare att synas i mediebruset gäller det att hitta nya vägar för att locka kunder. Traditionella annonser verkar inte längre räcka hela vägen fram. Då är det lätt och bekvämt att göra reklam men maskera den som något annat. Smygreklam kallas det visst.

Dagens Media skriver om Martinasjukhuset som betalar kvinnliga kända bloggare (Pernilla Wahlgren, Magdalena och Hanna Graaf samt Alexandra Pascalidou) för att skriva om kliniken i positiva ordalag. Betalningen består i ett gratis "årskort" till barnkliniken. Ingenstans i deras blogginlägg framgår det att de har avtal med kliniken för att skriva inläggen.


Aftonbladet smyger också in reklam på sin hemsida. På "ettan" till Aftonbladet.se lägger man in annonspuffar bland de vanliga puffarna. Annonserna skiljer sig genom färgen på vinjetten och att det står "Annons", men annars är formgivningen identisk med de andra. Klickar man på reklampuffen kommer man till en falsk nyhetssida som är helt köpt av spelföretaget Expekt. Sidan är inte helt olik Aftonbladets egna, dock med en bedrövlig typografi.

Att man säljer sin trovärdighet och vattnar ur sitt varumärke tillsammans med annonsutrymmet verkar inte vara något man tänker särskilt mycket på. Visserligen ger det pengar på kort sikt, men i ett större perspektiv kan det vara förödande.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar