tisdag 8 september 2009

TV3:s nya logotyp känns redan omodern

TV3 lanserade i dagarna sin nya logga. En trist historia som märkligt nog ger mig lite sextio- och sjuttiotalsvibbar. Kanske en kombination av att den är miljonprogramsgrå till färgen (åtminstone tv-versionen) och att det tunga, malplacerade blocket under trean för mina tankar till "racket-klossarna" i pionjärdatorspelet Pong, som såg dagens ljus 1972.

På det hela känns hela skapelsen omodern, speciellt om man tänker på att det snarare är åttiotalstypografi som är på frammarsch med sina tunna, smala linjer och seriffer (tänk de klassiska framsidorna på TIME Magazine).

Några som - tvärtemot TV3 - gjort sin omvärldsbevakning (det vill säga, läst senaste numret av Cap&Design) och hoppat på denna retrotrend är GöteborgsPosten, som nyligen gav helgbilagan Två Dagar ny layout och nytt format. Om den försämrade papperskvaliteten är en del i retrokonceptet eller bara en effekt av att det ekar i kassavalvet förtäljer dock inte historien.

1 kommentar:

  1. Håller helt med om TV 3:s logga. Ful, tjock och omodern på alla vis. Dessutom är den gigantiskt stor i teven.

    Snygg blogg för övrigt! Hade planer på att starta upp en likadan, men jag kom inte på något bra namn till den så det rann ut lite i sanden. :)

    SvaraRadera