söndag 27 september 2009

GP:s nya webb ett säkert kort

Så har då GöteborgsPostens nya webb lanserats. Efter en ganska rolig kollektivtrafiksreklamkampanj av Forsman & Bodenfors där GP sågar sig själva (läs mer i Resumés artikel) så kom då den stora dagen i onsdags. Själv var jag på semester då varav den lite sena reaktionen.

Vad kan man då säga om denna ansiktslyftning? Ja det är då inte mycket nytt under solen. Alla de element och nyheter som GP:s webbredaktion själva lyfter - trespalt, toppnavigering, "mest lästa"-ruta, "Just nu"-fält, tv-tablå längst ner - finns redan på storebröderna DN:s och SvD:s webbplatser.

Det verkar alltså som att GP har rätat in sig i den gängse morgontidningsfåran. Och egentligen inget fel med det - speciellt inte om detta är de önskemål som kommit fram i användarundersökningarna.

Dock kan man ifrågasätta behovet av att slå på stora trumman med en annonskampanj inför en nylansering som inte andas särskilt mycket nytt för den vana nyhetssurfaren. Misstänker att svaret åtminstone delvis är ekonomiskt. Fick nämligen för några veckor sedan ett erbjudande från GP:s annonsavdelning om att köpa annonsplats till förmånliga priser inför webb-makeovern. Och då låter ju "nylansering" betydligt roligare än "standardisering" i annonsörernas öron.

2 kommentarer:

  1. Håller helt med. Mycket väsen för väldigt lite! Kan knappast hålla med om att de "ritat om mediekartan" som de lovade.

    Jag vill gärna att du analyserar Metros nya form. Personligen gillar jag den inte alls, men det vore kul att se vad du tycker.

    SvaraRadera
  2. Oj, visste inte ens att de lovat att "rita om mediekartan". Fast de kanske menade "kalkera"...

    Metros (pappersvarianten alltså) nya form är hemsk. Speciellt ingresserna i punktform irriterar jag mig på! Är det nån sorts flört med nya, unga generationen som "konsumerar information fragmentariskt" och därför inte orkar läsa fyra sammanhängande meningar? Eller är det bara ren lathet (att skriva en riktigt bra sammanfattande ingress med ett naturligt flyt är ju ett av journalistikens riktiga mandomsprov)?

    Ska fundera på ett ev. inlägg om det. Känns lite inaktuellt å andra sidan

    SvaraRadera