På Supporterlagets kampanjsida har varje supporterklubb lyft fram en supporter som varit ett föredöme och allmänheen har sedan kunnat rösta på sin favorit.
Nu har två vinnare utsetts och reklambyrån Garbergs har gjort två filmer som en slutvinjett till kampanjen, skriver Resumé (där man även kan se filmerna). Kvalitetsmässigt så är det inget större fel på filmerna, men vad man vill uppnå med dem är lite oklarare.
Om tanken är att man ska omvända nuvarande eller blivande huliganer så är man helt fel ute. De vinnande personerna i filmerna är så käcka, helylle och tillrättalagda att de knappast kan tala till någon under trettio. Om man ville påverka yngre testosteronstinna män att rekryteras till firmorna hade det krävts ett helt annat tilltal och en helt annan typ av identifieringsgrund.
Göteborgssupportern Pernilla är säkert en toppentjej. Men hennes svordomsfria supporterklubb för barn lär inte få några i Wisemen att lägga knogjärnet på hyllan.
Kan man kanske gissa att kampanjen snarare är ett sätt för Svenska spel att flytta fokus från spelberoende och monopol till mera positiva sammanhang?
Bloggat om Svenska spel, Garbergs, Supporterlaget
0 kommentarer:
Skicka en kommentar