söndag 1 november 2009

Blir folk fortfarande förvånade över PR-kampanjer?

Svenska Dagbladet "avslöjar" (att läsa baksidan av ett program är ju inte direkt grävande journalistik) att en hiv-konferens i Stockholm, vars officiella syfte är att öka hiv-testandet i EU, egentligen är en "PR-kupp". Konferensen är nämligen finansierad av åtta läkemedelsföretag och målet är att marknadsföra sig gentemot EU.

Blir folk verkligen förvånade över att det pågår PR-kampanjer i maktens korridorer? Förstår de inte att det inte är en tillfällighet att så många avdankade politiker blir PR-konsulter på äldre da'r? (Senast i raden är Anders Björck som nu gör Göran Persson sällskap på JKL.)

Och det är väl ändå allmänt känt att läkemedelsföretag hör till mer cyniska när det kommer till att kränga sina varor och värna sina patent (är väl egentligen bara tobaks- och vapenindustrin som är värre)?

Det enda som jag tycker är riktigt uppseendeväckande med den här nyheten är att Handelsminister Ewa Björling, som invigningstalar på konferensen, och hennes stab var helt ovetandes om läkemedelsföretagens inblandning. Så dålig omvärldsbevakning är inte okej om man är stadsråd. Utrikesdepartementet (som Björling tillhör) borde ju om några vara vana vid att bli utsatta för PR och lobbying.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar