måndag 2 november 2009

Adidas säger "Fuck you", eller?

AIK-spelaren Kenny Pavey har hamnat i onåd hos sponsorn Adidas sedan han i Sportbladet gjort obscena gester iförd ett otal sponsorprodukter, bland annat ett par handskar med stora Adidas-loggor på (se bilden här).

Att han dessutom gjorde uttalandet "Man vinner inga guld på fair play" gjorde knappast Adidas PR-avdelning gladare.

Kan ju hålla med om att det är en ganska omogen attityd i allmänhet från Paveys sida, men överreagerar inte Adidas lite? Sådant får man väl ändå vara beredd på om man sponsrar ett fotbollslag? Och det är ju knappast så att vi läsare tror att Pavey är officiell talesman för företaget.

Adidas PR-chef säger till Resumé att "Adidas som varumärke kan naturligtvis inte stå bakom en gest som denna, och även de som spelar i våra produkter behöver reflektera våra värderingar och vara goda förebilder".

Vad är nästa steg - förbjuda fula tacklingar?

Man frågas sig också hur Adidas resonerade när de valde att sponsra metalbandet Korn? De spelade också i "deras produkter", men det kanske var lite högre i tak på den tiden (mitten av 90-talet). För att de sjöng om missbruksproblem och sex och hade låttitlar som "Kill you", "Faget" och "Dead bodies everywhere" kan väl ändå inte gått hela organisationen förbi?

Bloggat om , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar