För drygt två veckor sedan var det Reinfeldts pressekreterare Edvard Unsgaard som uttryckte sig mäkta klantigt på facebook om invandrare, bajstorkning och "det är arbetslinjen, det".
Nu är det Centerns Jonas Pettersson som, enligt Aftonbladet, gjort en personlig valkampanjsfilm där han smygfilmat "lata byggjobbare" och på detta sätt propagerat för utländsk konkurrens på svenska byggen. I filmen säger han bland annat att byggarbetare dricker kaffe och röker istället för att arbeta.
Då jag antar att dessa personer är mediestrateger (om än kanske självutnämnda snarare än utbildade) så är det ett mysterium hur de får för sig att använda sociala medier på ett så oöverlagt sätt. Kanske tror Unsgaard att hans facebooksida bara läses av vänner, kollegor och familj och kanske tror Pettersson att ingen tar illa upp när han sågar en hel yrkeskår längs fotknölarna?
Detta vittnar i så fall om en brist på insikt i hur sociala medier fungerar idag. Allt du skriver, säger och gör kan skärskådas av vem som helst. Och detta blir ju än mer aktuellt för riksdagspolitiker som hårdbevakas av både journalister och meningsmotståndare i jakt på scoop och billiga poänger - inte minst ett valår.
Bloggat om Edvard Unsgaard, Jonas Pettersson, Pressekreterare
0 kommentarer:
Skicka en kommentar