Många nyhetsmedier rapporterar idag om det faktum att Eniro och Hitta.se inte behöver blurra personers ansikten och registreringsskyltar i sina gatubildstjänster, medan Google måste göra det, trots att tjänsterna är i princip identiska.
Anledningen stavas "ansvarig utgivare", vilket ger en periodisk skrift möjligheten att publicera bilder, utan att först be de personer som hamnar på bilden om lov först. Detta för att yttrandefrihetsgrundlagen (i egenskap av just grundlag) går före personuppgiftslagen.
Detta är ju en förutsättning för nyhetsmedia och egentligen inget uppseendeväckande i sig. Det som däremot inte är lika självklart är varför webbplatser som Eniro och Hitta.se har ett behov av att ha ansvariga utgivare.
Svaret är att internets utveckling går lite snabbare än lagarna hinner med och en effekt av att företag kan skaffa sig ansvariga utgivare är att webbsidor som sysslar med någon form av personuppgiftslistning (vilket är det minsta man kan säga om Eniro och Hitta.se) kan slippa PuL och därmed undgå sitt ansvar att inte sprida känsliga uppgifter på nätet.
Detta glapp i lagstiftningen inkräktar på den personliga integriteten och kan få riktigt obehagliga konsekvenser för till exempel dem som har skyddad identitet.
Att medier som är att betrakta som periodiska skrifter får ansvariga utgivare är helt rätt. Men när vem som helst kan få det utan att ha något publicistiskt syfte så är det något fel i systemet.
Läs mer: SvD, DN, Aftonbladet
måndag 8 februari 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar